Napredno pretraživanje


31.03.2026. 13:01 31.03.2026. 12:45 | American Journal of Obstetrics and Gynecology | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Probiotska terapija može ponuditi jednostavnu strategiju za sprječavanje prijevremenog poroda

Prijevremeni porod glavni je uzrok neonatalnih bolesti i smrti, posebno među ženama s anamnezom prijevremenog poroda. No, znanstvenici u Japanu istraživali su može li uzimanje probiotika u ranoj trudnoći pomoći u smanjenju rizika od spontanog prijevremenog poroda. Istraživanje je pokazalo, da su žene koje su konzumirale probiotike koji sadrže Clostridium butyricum imale niže stope recidiva u usporedbi s nacionalnim prosjekom, što sugerira da probiotska terapija može ponuditi jednostavnu strategiju za sprječavanje prijevremenog poroda.

31.03.2026. 13:48 31.03.2026. 13:06 | Scientific Reports | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Veći unos šećera povećava rizik od žučnih kamenaca kod odraslih

Rezultati nove studije pokazali su da odrasle osobe s većim ukupnim unosom šećera imaju veću vjerojatnost razvoja žučnih kamenaca, što dodaje nove dokaze da svakodnevna prehrana može igrati značajnu ulogu u zdravlju žučnog mjehura. Naime, svako povećanje ukupnog unosa šećera od 100 g/dan povezano je s 41% većim rizikom od žučnih kamenaca, čak i nakon prilagodbe s demografskim, kliničkim, načinom života i prehrambenim čimbenicima.

01.04.2026. 14:15 01.04.2026. 14:06 | Gut Microbes | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Test krvi može otkriti kognitivni pad godinama prije simptoma

Test krvi mogao bi pomoći u identificiranju osoba s većim rizikom od kognitivnog pada godinama prije nego što je moguća tradicionalna dijagnoza, tvrde znanstvenici s University of East Anglia. Naime, oni su otkrili da suptilne promjene u krvi mogu otkriti najranije znakove kognitivnog pada mnogo prije nego što simptomi postanu očiti. Te promjene uzrokuju kemikalije koje proizvode crijevne bakterije - što pojačava tezu da veza crijeva i mozga igra važnu ulogu u ranim promjenama pamćenja.

01.04.2026. 14:02 01.04.2026. 13:48 | Nature Communications | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Crijevne bakterije određuju koristi vlakana kod pacijenata s celijakijom

Mnogim ljudima s celijakijom savjetuje se da jedu više vlakana kako bi podržali probavu i upravljali simptomima, bilo putem prehrane ili propisanih dodataka prehrani s vlaknima. Sada novo istraživanje pokazuje da koristi tih vlakana mogu ovisiti o tome jesu li u crijevima prisutne prave bakterije koje ih razgrađuju.

07.02.2026. 11:43 07.02.2026. 11:17 | American Heart Association | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Eksperimentalni lijek protiv zgrušavanja smanjuje rizik od drugog ishemijskog moždanog udara

Eksperimentalnii lijek protiv zgrušavanja, asundeksian, pokazao je smanjenje rizika od drugog ishemijskog moždanog udara bez izazivanja zabrinutosti zbog krvarenja, tvrde preliminarni rezultati studije. Asundeksian ima potencijal dugoročno smanjiti rizik od ponovnog moždanog udara bez povećanog sigurnosnog rizika, što predstavlja veliki napredak u sposobnosti sprječavanja moždanih udara kod ljudi s rizikom od ponovnog pojavljivanja moždanog udara.

09.02.2026. 17:53 09.02.2026. 17:41 | Gastroenterology | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Vremenski ograničeno hranjenje smanjuje aktivnost bolesti i upalu kod pacijenata s Crohnovom bolešću

Prema rezultatima nove studije, izgleda da vremenski ograničeno hranjenje - oblik povremenog posta - značajno smanjuje simptomatsku aktivnost bolesti i sustavnu upalu kod odraslih s Crohnovom bolešću i prekomjernom tjelesnom težinom ili pretilošću. Ovo je prva studija koja pokazuje da jedenje samo unutar 8-satnog prozora može smanjiti aktivnost Crohnove bolesti za 40% i nelagodu u trbuhu za 50% u samo 12 tjedana, u usporedbi sa standardnim rasporedom prehrane.