Vijesti


14.08.2026. 13:15 14.08.2026. 13:05 | Neuron | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Otkriveno da astrociti izravno reguliraju konsolidaciju pamćenja tijekom spavanja

Istraživanja su pokazala da dobar noćni san ima mnoge prednosti, uključujući konsolidaciju pamćenja. Kako san omogućuje mozgu jačanje sjećanja još uvijek nije u potpunosti shvaćeno, no nova studija otkriva kako astrociti, moždane stanice poznate po potpori neuronima i njihovim funkcijama, mogu izravno regulirati moždane krugove uključene u konsolidaciju pamćenja.



14.08.2026. 12:06 14.08.2026. 11:56 | European Journal of Nutrition | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Konzumacija kave povezana sa zdravijim metabolizmom tijela

Kava je jedno od najčešće konzumiranih pića na svijetu, a prethodna istraživanja povezala su njezinu konzumaciju s nižim rizikom od stanja poput dijabetesa tipa 2 i kardiovaskularnih bolesti. Međutim, biološki mehanizmi koji stoje iza tih dobrobiti ostaju nejasni. Nova finska studija povezuje uobičajenu konzumaciju kave sa zdravijim sastavom tijela i metaboličkim markerima, a istovremeno otkriva različite veze sa spolnim hormonima kod muškaraca i žena.



13.08.2026. 12:43 13.08.2026. 12:29 | Chinese Medical Journal | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Mitohondrijski gen RTN4IP1 potiče metastaze trostruko negativnog raka dojke

Trostruko negativni rak dojke čini otprilike 15% svih slučajeva raka dojke. Karakterizira ga odsutnost ekspresije estrogenskih receptora, progesteronskih receptora i HER2, što ga čini neosjetljivim na konvencionalne endokrine i ciljane terapije. Pacijenti se često suočavaju s većim rizikom od recidiva i metastaza, s općenito lošim prognozama, što ga čini značajnim izazovom u kliničkom liječenju.


13.08.2026. 12:18 13.08.2026. 12:05 | The American Journal of Medicine | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Ultraprerađena hrana povezana s većim rizikom od raka prostate kod muškaraca

Ultraprerađena hrana (UPF) čini gotovo 60% unosa energije za odrasle i 70% za djecu u SAD-u. Ovi industrijski proizvedeni proizvodi - poput bezalkoholnih pića, pakiranih žitarica i grickalica te prerađenog mesa - izrađeni su od rafiniranih masti, ulja, šećera, škroba, soli i drugih aditiva koji mogu poboljšati okus, teksturu i rok trajanja, a istovremeno smanjiti nutritivnu vrijednost.


13.08.2026. 11:58 13.08.2026. 11:46 | Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Disregulirane imunološke stanice potiču skrivenu upalu nakon srčanih udara

Osobe sa sužavanjem koronarnih arterija imaju blagu, nekontroliranu upalu u tijelu, čak i ako nemaju simptome i primaju optimalno liječenje. Rezultati sugeriraju da imunološke stanice poznate kao neutrofili potiču tihu upalu koja može povećati rizik od daljnjih srčanih udara, ali se ne otkriva rutinskim kliničkim testovima.


12.08.2026. 16:30 12.08.2026. 13:07 | Cardiovascular Research, JAMA | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Smiju li pacijenti s fibrilacijom atrija piti kavu?

Randomizirano ispitivanje dovodi u pitanje desetljeća opreza oko kofeina, otkrivajući da umjeren dnevni unos kave nije pogoršao fibrilaciju atrija i bio je povezan s manje klinički otkrivenih recidiva.



12.08.2026. 12:39 12.08.2026. 12:27 | Microbiology | Mr. sc. Dean Delić, dr. med.

Kako se manuka med bori protiv otpornosti na antibiotike

Novo istraživanje koje su proveli britanski znanstvenici s Aston University pokazalo je da je za antimikrobno djelovanje manuka meda odgovoran niz spojeva, a ne samo sadržaj šećera i metilglioksala (MGO), kako se prije mislilo.