Re: hiperaktivnost

Poštovana,

drago mi je što ste se obratili Hrabrom telefonu za pomoć. Vjerujem da ste zabrinuti zbog svog sina i svakako je pozitivno što ste se obratili Hrabrom telefonu za savjet.
Naveli ste da je Vaše dijete nemirno, puno energije, kasno zaspi, upada u riječ, trči i priča za vrijeme nastave. To sve mogu biti simptomi hiperaktivnosti, odnosno ADHD-a (Poremećaja hiperaktivnosti i deficita pažnje). Ipak, to treba uzeti s oprezom i ne donositi zaključke prije nego što se dijete pošalje na procjenu psihologu. Napisali ste da dijete ne možete poslati školskom psihologu jer bi to moglo zakomplicirati prebacivanje u redovnu školu. U tom slučaju postoje i druga mjesta na kojima rade kvalitetni dječji psiholozi, primjerice Klinika za dječje bolesti (Klaićeva bolnica) u Zagrebu ili Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba (tražite uputnicu od pedijatra i čekanje je malo duže). Tada ne biste morali nalaz o Vašem djetetu povjeriti školi u koju prebacujete dijete, iako to smatram korisnim kako bi se djetetu osigurala adekvatna nastava i pomoć ukoliko je doista hiperaktivno. Ukoliko su učitelji upoznati s djetetovim stanjem, mogli bi od početka raditi s njim na primjeren način i smanjiti posljedice problema u ponašanju koji se pojavljuju.
Vjerujem da Vam je ponekad teško kad je vaše dijete nestrpljivo i puno energije te kad Vas učiteljica često na to upozorava. U takvim situacijama sinu možete pomoći tako da se s njim dogovorite o svakodnevnom rasporedu i rutini u izvršavanju školskih zadataka. Kod akademskog uspjeha hiperaktivne djece planiranje je izuzetno važno. Ono djetetu daje strukturu i olakšava učenje. Također, važno se usmjeriti na pozitivno, na ono što je dijete napravilo, zadatke koje je uspješno završilo, a ne na ono što nije napravilo ili kada Vas nije poslušalo. Usmjeravanje na pozitivno povećava motivaciju djeteta da i dalje obavlja zadatke i jača njegov osjećaj kompetencije i postignuća.
Kad razgovarate sa svojim djetetom i želite da nešto učini ili Vas posluša, uklonite distraktore prije razgovora (ugasite TV, igre i drugo), a naredbe izrecite jednostavnim riječima. Osigurajte da Vas je dijete čulo (kontakt oči u oči) i tražite da ponovi naredbu ako niste sigurni da je čulo (primjerice kada upada u Vaše telefonske razgovore). Nakon izdavanja zahtjeva/naredbe obratite pažnju je li dijete poslušalo i odmah pozitivno komentirajte ako je poslušalo. Posebno se potrudite nagraditi i pohvaliti samoinicijativno dobro ponašanje. Pri izdavanju zahtjeva, nemojte davati više naredbi odjednom i nemojte izdavati naredbu u obliku pitanja ili traženja usluga jer je važno da Vas dijete ozbiljno shvati. Ovakvi jednostavni savjeti dosta olakšavaju komunikaciju s hiperaktivnom djecom i moglo bi Vam olakšati svakodnevne situacije.
Također, nešto više o ADHD-u i savjetima kako postupati s djetetom kojemu je dijagnosticiran možete naći na stranici http://free-ka.t-com.hr/Savjetovaliste_Karlovac/Teme/ADHD/ADHD_edukacija.html.

Za kraj bi Vam se još jednom zahvalila što ste nam se obratili i nadamo se skorom i pozitivnom rješenju Vašeg problema. Ako imate dodatnih pitanja vezanih uz Vaše dijete možete se obratiti i besplatnoj i anonimnoj savjetodavnoj liniji Hrabrog Telefona na broj 0800 0800 svakim radnim danom od 9 do 20 sati ili putem chat-a na www.hrabritelfon.hr svakim radnim danom od 15 do 18 sati.

Srdačan pozdrav,

Hana Hrpka, prof.