Dječja psihologija


Da bi mogli slati poruke na forum trebate se prijaviti. Novi korisnici mogu se registrirati ovdje. Molimo vas da prije registracije pročitate Pravila za korištenje foruma.

Broj tema: 364 | Broj poruka: 1158

anonymous

Hana Hrpka, prof.

Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba
Zagreb, Đorđićeva 26


Govor dvogodisnjaka


Morate biti prijavljeni kako bi imali pristup forumu. Prijaviti se možete na sljedeći način: ovdje

Autor Poruka

lilu23

12.08.2016. 16:30

Postovana profesorice,

mama sam djecaka koji za 2 dana puni dvije godine. Pisem Vam jer se istinski i do suza brinem za njegov govor, a objasnit cu Vam i zasto.

Naime, djecak govori malo vise od 60 samostalnih rijeci (u to, po preporuci, ubrajam i onomatopeje, usklike, pozdrave), neke na nasem, a neke na engleskom jeziku, slaze mini recenice sa imenicom i glagolom, koristi veznik "i", ali bez pridjeva, priloga i sl. Vrlo je veseo i zivahan djecak, jako aktivan i nekada se cini da ne zatvara usta, samo sto to brbljanje vrlo cesto nije povezano sa pravim govorom.

Zna sam da jede, pravi kucice i kamione od lego kockica, vrlo je napredan u tom smislu, obozava knjige, price, pjesmice i cesto zna da nadopuni rijeci u pjesmicama, ali samo ono sto zna. Vrlo je muzikalan, ima savrsen osjecaj za ritam (inace, i suprug i ja smo iz muzickih porodica, a suprug je i profesionalni operni pjevac), pa to ne cudi i nekada bi po cijeli dan slusao muziku. Kada za nama ponovi nesto, to nije rijec, ali intonacijski savrseno odgovara tonu kojim smo mi izgovorili rijec. Simbolicku igru i igru pretvaranja je razvio jako rano, sa nekih 15-tak mjeseci, drustven je, voli ljude i djecu (nesto vise onu stariju, dok za vrsnjake cesto kaze beba ili imitira njihov plac, bez narocite zelje za igrom sa njima), voli i zivotinje, iako ne sve, slaze slagalice sa 8 i 10 dijelova bez slike ispod, samoinicijativno trazi da mu se cita ili se sam pretvara da to radi i niti ni na jedan nacin ne odstupa od obicnog dvogodisnjaka, osim po govoru. Vrlo cesto ljudi primijete da ne govori i to me brine, pogotovo zato sto ne voli publiku, ne voli po 100 puta ponoviti na zahtjev jednu te istu rijec, ne voli kada ga se ispituje, pa me i to plasi, jer drugi dvogodisnjaci oko nas ponavljaju po bezbroj puta.

Jos jedan, po meni sada vec problem, je sto on odlicno koristi Baby Signs, na koji smo ga upisali vise da bi bio sa vrsnjacima, ali je to njemu jako fino islo i sada koristi jaaako puno znakova, bez da uopste pokusa ponoviti rijec. Npr. on se ljudima zahvaljuje kroz znak, a ljudi ne znaju, pa se on cesto razocara. Razumjevanje mu je odlicno (uocimo da slusa nas razgovor, pa krene da glumi situaciju, a cesto se desi da mi citamo, a on glumi pricu - npr. javlja se na telefon, imitira zvuk sirene, trci kao cuko, padne kao medo sa drveta), memorija mu je jako dobra (npr. zna put kojim idemo kod bake, pa se unaprijed krene radovati i govoriti baba i deda, zna put do pumpe pa imitira tocenje goriva, zna u koji haustor uci, raspoznaje dedin auto, tatin auto i ne da se zbuniti). Dosta je izlozen, ustvari svakodnevno, engleskom jeziku, pa sam dobila savjet da ga izolujemo od toga, ali zbog posla, drustva i putovanja jednostavno je nemoguce izbrisati taj dio price iz naseg zivota. Vrlo je vezan za nas, ali i za baku i dedu, a narocito tetku, koji ga vole ispitivati i koji mu dosta daju da gleda TV, sto je mislim da je treci krivac.

Da li Vi mislite da je dijete za logopeda? Do kada da cekamo?

Neki mi govore da nisam normalna, da ima djece koja govore 3 rijeci u toj dobi, dok na internetu vidim podatke od 300+ rijeci i naprosto me hvata panika.

Hvala Vam unaprijed na odgovoru!

Lijep pozdrav,

M.

PS: "Samo da napomem da je terminsko dijete, rodjen u 39. sedmici prirodnim putem i bez teskoca pri porodu, sa 3200 i 50 cm i da nema porodicne istorije kasnog govora niti sa jedne strane."

Hana Hrpka, prof.

22.08.2016. 22:25

Draga mama,

za početak Vam želim reći kako mi je drago da ste se javili i zahvaliti Vam na povjerenju koje mi iskazujete. To što ste se javili u situaciji za koju procjenjujete da je ne možete sami riješiti je vrlo pohvalno i pokazuje mi da ste spremni čuti mišljenje drugih i pobrinuti se za razvoj svog sina. Iz ovoga što ste mi napisali prepoznajem da se osjećate ustrašeno zbog mogućnosti problema u razvoju govora Vašeg sina. Kako ste i sami napisali, hvata vas panika i zbog toga ne znate što učiniti. Želim Vam reći da je takav osjećaj zbunjenosti i straha u potpunosti prirodan jer se radi o Vašem djetetu i želite biti sigurni da njegov razvoj uredno teče. U donošenju odluke što učiniti, vidim da na Vas utječu drugi ljudi i internet uz koji dolazite do raznih informacija. Na temelju opisa ponašanja Vašeg djeteta, njegovog odnosa s okolinom i dosadašnjeg razvoja govora, drago mi je da pažljivo i s puno ljubavi pratite njegov razvoj i želim Vas na tome pohvaliti. Istovremeno, čitajući Vaš upit, imam osjećaj da vrlo detaljno promatrate svaki njegov korak i postupak, do razine da Vas to počinje uznemiravati. Ono što kažete da Vas najviše brine je to što je govor Vašeg sina često nepovezan s ispravnim govorom. Nije mi do kraja jasno koliko je nepovezan, ali ono što mi je vrlo bitno naglasiti je to da je svako dijete različito te da uspoređivanjem svog djeteta s drugima možete i njemu nesvjesno slati poruku da nije dovoljno dobar jer ne zadovoljava Vaša očekivanja.

Psihologija razvoja djeteta postavlja vremenske okvire u kojima se pojavljuju uzvici, prve riječi, slaganje riječi i razne vrste igre pa tako i uključuje misaone procese i stavlja ih u okvir. Prema onome što ste napisali, Vaše dijete pokazuje znakove skladne interakcije s okolinom. Reagira na zvukove, oponaša zvukove i ponašanja, dolazi u interakciju s drugim ljudima iz okoline, sluša kada mu se obraćate, povezuje predmete s osobama i na kraju govori nemali broj samostalnih riječi. Iz svega toga zaključujem da je Vaš sin jedno vrlo radoznalo i kreativno dijete. Iako Vam se čini da izgovara mali broj riječi, on razumije puno više riječi i na svoj način reagira na njih. Kod govora se često može vidjeti individualnost i vlastiti tempo razvoja. Nerijetko se događa da dijete prvih dvije godine ne izgovara puno riječi, a kasnije ih samo od sebe počinje izgovarati. S druge strane neka djeca imaju drugačiji razvojni tijek i drugačije ih stvari zanimaju. To ne mora značiti da dijete ne funkcionira u skladu s dobi, već da prati svoj ritam.

U razvoju komunikacije je važna povezanost roditelja i djeteta i zato Vam savjetujem da i dalje posvećujete pažnju igri s djetetom, razgovaranju, čitanju, imenovanju predmeta i ponašanja. Također, komunikacija ne mora biti samo verbalna, dodir može biti snažan čin pažnje i ljubavi koju pokazujete svom djetetu. U razvoju je važno da se dijete osjeća sigurno u okolini u kojoj odrasta, da ne osjeća emocionalne barikade koje bi mu mogle odmoći u motoričkim ili misaonim procesima. Spomenuli ste i da Vaš sin neće svaki puta napraviti ono što od njega tražite. Moj dojam je da Vaš dječak vrlo jasno izražava svoje potrebe i mišljenje te da je to nešto što bi trebalo poštivati i poticati, a nikako sprječavati. Ako sebe stavite u cipele dječaka koji jako dobro razumije ono što mu se govori, a netko od njega traži da više puta ponavlja istu riječ, kako biste reagirali?

Vidim da se i brinete što Vaše dijete učestalo koristi znakovni jezik. Moguće je da mu se sviđa takav inovativan način komunikacije i da je to medij koji trenutno preferira u komuniciranju. Savjetujem Vam da se obratite stručnjacima koji vode ovaj program i da im iskažete brige koje imate u vezi pretjeranog korištenja takvog načina komunikacije.

Za kraj bih Vam voljela reći da djeca osjete kako se njihovi roditelji osjećaju i bitno je da Vaš sin od Vas dobije osjećaj sigurnosti. Kada prepoznate kod sebe osjećaj straha i brige, pokušajte se pitati koliko su u skladu sa situacijom, a koliko su rezultat Vaših očekivanja i usporedbe sina s drugom djecom. Mislim da je i Vama potreban mir jer ćete na takav način najviše pomoći svom djetetu. Djeca su sklona tome da primaju emocije svojih roditelja i pokazuju ih na različite načine, svojstvene njihovoj dobi i mogućnostima stoga je važno da se usmjerite na ono što Vašem sinu dobro ide i pustite ga da se razvija svojim tempom. Ako poteškoće koje ste naveli potraju, uvijek se možete obratiti dječakovom pedijatru koji Vas zatim može uputiti na pregled kod logopeda i psihologa ako procijeni da je to potrebno.

Iskreno se nadam da je ovaj odgovor bio od pomoći. Želim Vam da riješite svoje vlastite sumnje i da budete i dalje tako brižna i pažljiva majka svome djetetu. Ako budete imali dodatnih pitanja ili sumnji, potičem vas da nazovete Hrabri telefon za mame i tate na broj 0800 0800 svakim radnim danom od 9 do 20 sati, a možete mi se i opet javiti ovim putem. Želim vam puno sreće u odgoju djeteta te da sa što više mira prolazite zajedno sa svojim sinom njegov razvojni put.

Srdačan pozdrav,
Hana Hrpka, prof.